Shadow Priest Guide

Intro

Shadow Priest to caster, którego gameplay polega głównie na trackowaniu dotek. Nie jest on silny na burst, ale zyskuje depsową przewagę przy narastającej liczbie targetów.

Talenty

Są dwa zestawy talentów na spreja – bez czterosetu T10 i z nim. Bez czterosetu gra się talenty pod Mind Blasta i używa go w rotacji. Po zmianie talentów jest on używany sporadycznie. Nie ma żadnych innych wariacji w talentach na spreja.

BPC
Talenty przed 4 set
BPC
Talenty po 4 set

Glyphy

Jeżeli chodzi o glyphy – Glyph of Shadow i Mind Flay to standard. Jako trzeci glyph zdecydowana większość graczy używa Mind Sear'a i jest to wskazane przy endgame. Jeżeli gra się na niższym gearze, albo więcej dziesiątek, dobrym wyborem jest też glyph na Dysperkę. Nie ma kluczowych minor glyphów dla spreja. Osobiście polecam darmowy Levitate, dłuższe Shadow Protection i range na Shackle. Często widywany jest glyph na Fienda i tańszą staminę.

Staty

Podstawą jak na każdego depsa jest hit. Sprej potrzebuje 11% hita (17% - misery - talenty), a w alliance z draneiem w grupie 10%. Przed graniem czterosetu T10 de facto granie pod SP jest lepsze niż ładowanie w haste. Oczywiście mało osób tak robi, bo zmiana kamieni jest droga, a czas gry na low krótki. Większość po prostu stara się jak najszybciej uderzyć w haste cap, który jest standardowy jak dla większości casterów – 1269. Z taką wartością Vampiric Touch castuje się sekundę. Po osiągnięciu haste capa interesuje nas najbardziej SP, a drugorzędnie kryt.

Gemy

Spreja gemuje się pod kolor w większości przypadków:

Czym lepszy gear, tym więcej SP i Crita chcemy. Wyjątek to jedna niebieska dziura w itemie. Wtedy po prostu dajemy to, co jest nam najbardziej potrzebne, czyli 20 Haste albo 23 SP.

Enchanty

Profesje

Wybór standardowy jak na castera – Engineering i Tailoring. Mobility z butów szczególnie jest tutaj kluczowe, ponieważ Priest nie ma żadnego dasha ani teleportu. Burst na trinketach z backiem oraz ręce Engi najlepiej ze sobą współgrają. Często widywane jest też Jewelcrafting, bo pasywnie daje najwięcej statystyk, co z kolei dobrze działa na Disco, więc jest dobrym kompromisem dla grających często w obu specach.

Rasy

W Alliance dominuje Human, który ma najwięcej Spiritu, za czym idzie najwięcej SP. Popularny jest też Draenei, bo ktoś musi dawać grupie Hita. W Hordzie bezwarunkowo wygrywa Troll.

Opener i Rotacja (Single Target i AoE)

Przed walką sprawdzasz czy masz Inner Fire, Vampiric Embrace, Shadowforme i dałeś buffy! Walkę zaczynamy precastując Vampiric Touch. Po tym rzucamy Plage. Używamy jednego Mind Flay'a i dopiero potem rzucamy SWP. W ten sposób po rzuceniu SWP mamy 5 stacków shadow weaving na targecie. Po tym można rzucić Fienda. Inner Focus najlepiej użyć na Mind Flay'a na wszystkich odpałkach, ale wprawdzie ma to znikomy efekt kiedy tego użyjemy. Zaczynamy naszą standardową rotację, czyli spamienie Mind Flay'a (i Mind Blasta na low, jeżeli jest dostępny). Jeżeli vtouch albo plaga spadnie, odnawiamy ją. Nie ucinamy dotek, szczególnie Vampiric Toucha. Jeżeli musimy się ruszać, możemy używać Shadow Word: Death albo odnawiać w kółko Plagę.

Jeżeli mamy do bicia dwa targety, to najefektywniejsze jest trzymanie dotek na obu, bicie single target jednego i odnawianie Vampiric Toucha i SWP na drugim. Przypominam, że Plagę możecie mieć tylko na jednym targecie.

Jeżeli mamy trzy targety, to najwydajniejsze jest pełne odotowanie jednego, Vampiric Touch na dwa pozostałe i Mind Sear w odotowany target. Tak samo przy 4 targetach. Nie wiem jak w przypadku 5, bo takie sytuacje się nie pojawiają oprócz bicia trashu, ale z pewnością więcej to już po prostu spam Mind Seara bez żadnych dotek. Momenty biegania można też wykorzystać jako okazję na regenerację dysperką, chociaż sprej rzadko ma problemy z maną.

Wprawdzie nie ma wiele więcej detali dotyczących ogólnego gameplay'u spreja. Postać bardzo wolno się rozkręca w stosunku do gearu i dociąganie maksa opiera się głównie na jak najszybszym odświeżaniu dotek, które spadają. Największa zabawa i potencjał do ćwiczenia multidotingu to Profesor HC i LK25HC, gdzie rzeczywiście jest kilka targetów, które potrafią się rozjeżdżać w różne strony.

Co Warto Mieć na Pasku

Dysperka to oczywiście spell do regeneracji many i bardzo silna defensywka. Dla raidu najważniejszy jest Hymn na manę i HP. Dwa dispele, najlepiej podlinkowane na frame'ach, albo jakiś mouseover - Abolish Disease i Dispel Magic. Teoretycznie stabilniejsze na dispele plagi jest Cure Disease, ale nie spotkałem się nigdy z aż takim chaosem z okazji masy dispelów plagi. No i oczywiście Mass Dispel. Fade potrafi ratować w momentach przebijania aggro, szczególnie na trashu. Bańka to instantowa tarcza, która potrafi też czasem ocalić i nie zdejmuje shadowformy. Jeżeli potrzebne jest większe zaangażowanie w leczenie – najbardziej przydatny jest Flash Heal oraz Renew. Psychic Scream jest skutecznym CC na Mind Control oraz humanoidy. Shackle są wyjątkowo efektywne w ICC, bo tam prawie wszystko jest undeadem i można interruptować oraz zatrzymywać nimi moby. Levitate z wiadomych przyczyn, chociażby przy zlatywaniu z piętra po BQL. Fear Ward jest również przydatny.

Makra

Cancelaura na Dysperke. Klikasz raz - włącza się dysperka, a za drugim się zdejmuje:
/cancelaura Dispersion
/cast Dispersion

Dyskusja / Niuanse

Jeżeli chodzi o min-maxing DPSu na spreju, jest pewna mechanika, która wpływa na to dodatkowe 0.5k DPS. Jest to dobre używanie Mind Blasta przy BiS gearze. Chodzi o moment, w którym kończy nam się Vampiric Touch (około 2.2-1.8 sekundy z lagiem) i po użyciu Mind Blasta możemy niemalże idealnie odnowić kolejnego Vampiric Toucha. Przy regularnym stosowaniu tej strategii mamy szansę na lepszy uptime dotek i większy DMG. Przy mniejszym Haste jest to większe okienko, ale nie jest tak skuteczne na niskim poziomie Spell Powera.

Istnieje makro nochannel na mind flay spreja. Działa ono tak, że można spamić mind flay i kolejny wrzuci się dopiero po skończeniu poprzedniego channela. Generalnie jest to ogromna strata depsu, ponieważ dodajecie dziurę między castami w postaci opóźnienia serwera. Jeżeli gracie na pingu powyżej 200ms, jest to pomocne, ale z kolei jeżeli macie 200ms to według mnie ogólnie nie jesteście w stanie wykonywać mechanik raidowych - typu uciekanie od czerwonego ooze na PP. Dlatego odradzam używania takiego makra i wyposażenie się w pasek do pokazywania ticków channeli. W takim wypadku po odstanim ticku możecie spamić kolejny mind flay i wejdzie on natychmiastowo po skończeniu poprzedniego.

BiS Listy

W Hordzie są de facto dwie drogi do BiSa – tańsza to Rapid Ascend i Amulet. Droższa to Choker i Valanar. W ten sposób nie trzeba gemować dużo Hita, aby dotrzeć do capa. Niektórzy grają Chokera i Rapida, ale wtedy ładują Hita w gemy. W Alliance nie ma tego problemu i gra się Chokera z Rapidem, więc ma się więcej Spell Power. Reszta gearu jest standardowa jak na castera.

Horda BiS

1. Head. Sanctified Crimson Acolyte Cowl.
2. Neck. Amulet of the Silent Eulogy / Blood Queen's Crimson Choker.
3. Shoulder. Sanctified Crimson Acolyte Mantle.
4. Cloak. Cloak of Burning Dusk.
5. Chest. Sanctified Crimson Acolyte Raiments.
6. Wrist. Bracers of Fiery Night.
7. Weapon. Royal Scepter of Terenas II.
8. Off-Hand. Shadow Silk Spindle.
9. Hands. Sanctified Crimson Acolyte Handwraps.
10. Waist. Crushing Coldwraith Belt.
11. Legs. Plaguebringer's Stained Pants.
12. Feet. Plague Scientist's Boots.
13. Ring 1. Ashen Band of Endless Destruction.
14. Ring 2. Ring of Rapid Ascent / Valanar's Other Signet Ring.
15. Trinket 1. Charred Twilight Scale.
16. Trinket 2. Phylactery of the Nameless Lich.
17. Wand. Corpse-Impaling Spike.

Alliance BiS

1. Head. Sanctified Crimson Acolyte Cowl.
2. Neck. Blood Queen's Crimson Choker.
3. Shoulder. Sanctified Crimson Acolyte Mantle.
4. Cloak. Cloak of Burning Dusk.
5. Chest. Sanctified Crimson Acolyte Raiments.
6. Wrist. Bracers of Fiery Night.
7. Weapon. Royal Scepter of Terenas II.
8. Off-Hand. Shadow Silk Spindle.
9. Hands. Sanctified Crimson Acolyte Handwraps.
10. Waist. Crushing Coldwraith Belt.
11. Legs. Plaguebringer's Stained Pants.
12. Feet. Plague Scientist's Boots.
13. Ring 1. Ashen Band of Endless Destruction.
14. Ring 2. Ring of Rapid Ascent.
15. Trinket 1. Charred Twilight Scale.
16. Trinket 2. Phylactery of the Nameless Lich.
17. Wand. Corpse-Impaling Spike.

Jak na każdego castera - najbardziej wartościowe są trinkety - cts i phylka. Reszta itemów jest bardzo zależna od tego co się gra. Jeżeli nie ma się dostępu do RS25HC, to definitywnie powinien być to back oraz wristy. Nie polecam donować terenasa, bo jest sporo alternatyw, które można łatwo i tanio zdobyć - normalowy terenas, Staff z LK10HC, Dagger z LK10HC, Staff z BQL25HC, Staff z VDW10HC, Staff z LK25HC.

Addony

Frejmy rajdowe - Healbot / Grid / Elvui / Vuhdo - konieczne do dispelowania. Pomaga też w leczeniu i bańkowaniu.
WeakAuras / Tellme When / Need To Know / PowerAuras - do trackowania odpałek, cooldownów i najważniejszego - dotek.
Cast Bar - Quartz , ElvUI itp - cast bar jest konieczny na spreja, bo mind flay jest channelem. Jeżeli jest taka sytuacja, że musisz przerwać mind flaya, to możesz to zrobić po jego ticku, co widać na cast barach.