Retribution Paladin Guide

Intro

Retribution Paladin to melas, który polega na burście, dlatego im krótsza walka, tym więcej zrobimy. Jest on również jednym z najbardziej użytecznych melasów w grze, ze względu na swój bardzo szeroki wachlarz spelli.

Talenty

Jest kilka zestawów talentów na retri paladyna - z ulepszonymi GBoM’ami/Vindication/Lay on Hands, ale przedstawię tutaj najbardziej uniwersalne z ulepszonymi GBoM’ami. Jeśli zaczynamy grę, to te talenty będą dla Ciebie najlepsze. Natomiast jeśli grasz głównie raidy 25 osobowe, to możesz pomyśleć o zmianie ulepszonych GBoM’ów (ale musisz mieć pewność, że drugi z retri paladynów je ma) na Vindication, bądź Lay on Hands - pierwsze pomaga tankowi (DK), zmniejszając obrażenia zadawane przez bossa, drugie daje dodatkową odpałkę dla tanka po rzuceniu na niego Lay on Hands (chwilową redukcję 20% physcial damage taken).

Retri
Podstawowe talenty dla Retri Paladyna

Glyphy

Jeżeli chodzi o glyphy, jest to jeden niezmienny zestaw - Glyph of Judgement, Glyph of Seal of Vengeance, Glyph of Consecration ORAZ ważny minor glyph - Glyph of Sense Undead, który zwiększa zadawane obrażenia o 1% w undeady podczas ich trackowania (czyli w ICC praktycznie każdy Trash i Boss). Dodatkowym minor glyphem, który pomaga w grze jest Glyph of Lay on Hands, który skraca CD na LOH’ę o 5 minut. Ostatni minor to najczęściej Tańszy BoK i GBoK


Wyjątek, w którym zmieniamy Glyph of Vengeance, to gdy posiadamy 26 Expertise bez niego. Wtedy wybieramy Glyph of Exorcism, lecz jest to znikomy upgrade, ponieważ Exorcism jest nisko w rotacji. Podczas zbierania itemów w zakresie 5-6k GSu mogą się zdarzać nadmiary Expertise. W BiSie z itemów dają go tylko spodnie.

Staty

Główną statystyką, tak jak w przypadku każdego DPS jest Hit. Retri paladyn w Alliance potrzebuje 7% (1% dostaje od Draeneia, którego najczęściej ma w grupie), natomiast w Hordzie 8%. Drugą statystyką jest Expertise, którego potrzebujemy 26 (25 w BISie - około 0.2% szansy na dodge). Po osiągnięciu tych statystyk potrzebujemy jak największej ilości Strength, który gemujemy ile się da. Następną statystyką jest Agility, które daje nam kryta - w okolicach 750, ale NIGDY przenigdy go nie gemujemy. Potem mamy Haste, który również dla retri paladyna jest bardzo useful. Ostatnią statystyką wartą jakiejkolwiek uwagi jest ARP, większość naszych obrażeń ze spelli zadaje Holy obrażenia, ale autoattacki, Crusader Strike i Divine Storm biją obrażenia fizyczne - czyli dwie topowe wartości naszych obrażeń (AA i DS).

Gemy

Reta gemujemy w taki sposób:

Enchanty

Profesje

Najlepszą profesją na retri paladyna oczywiście jest Engineering, które daje nam dodatkową mobilność w postaci Nitro Butów, mimo tego, że paladyn już sam w sobie jest mobilny ze względu na talent Pursuit of Justice oraz dodatkową odpałkę na naszych łapkach (340 haste na 12 sekund). Drugą z najlepszych profesji jest Jewelcrafting, który daje nam najwięcej stałych statystyk ze względu na trzy duże gemy +34 STR. Jeśli ktoś jest leniwy i nie chce mu się robić JC lub nie ma wystarczającej ilości golda to również dobre jest Tailoring dające 400 AP na 15 sekund na backa, ale nie jest tak dobre jak JC.

Rasy

Rasa dla paladyna nie ma największego znaczenia, ponieważ w BISie nam to nic nie daje, chyba że nie chcesz liczyć na inne osoby w raidzie, to wybierz Draeneia. Jeśli chodzi o początkujących graczy w Alliance, to są to dwie opcje, które nam pomagają w jakiś sposób: Human, który podczas noszenia Mace/Sworda daje 3 Expertise - łatwiej osiągnąć capa oraz Draenei, który daje dla całej grupy 1% Hita. Natomiast jeśli chodzi o Hordę, to nie mamy żadnego wyboru - Blood Elf, posiadający fajny Racial silencujący wszystko dookoła oraz regający 6% many - Arcane Torrent (bardzo przydatny na RHC/trashach na ICC/niektórych walkach na ICC, np. Mind Control na Lady, by przerwać casta osobie w MC).

Opener i Rotacja (Single Target i AoE)

Priorytet spelli, czyli jak bić retem i robić to dobrze. Judgement (Wisdom / Light) > Divine Storm > Crusader Strike > Consecration* > Exorcism > Hammer of Wrath > Holy Wrath

Tutaj musisz pamiętać, że po zdobyciu 2-setu T10, który jest bardzo dużym power spikiem, twój każdy melee swing ma 40% szans na zresetowanie cooldowna na Divine Storma. Dlatego gdy widzisz, że melee swing nastąpi w mniej niż 0.5 sekundy, to warto poczekać z kolejnym spellem, ponieważ melee swing może zresetować cooldown na DS, będący twoim drugim najlepszym spellem w rotacji. Warto jest się zaopatrzyć w jakiś addon, dzięki któremu będziesz trackował melee swingi.

*Consecration - kosztuje bardzo dużo many, więc gdy masz problemy z maną, to nie warto rzucać consy.

Single Target:

Na początku podzielmy bossy na te, które można bić od samego początku, oraz te, które odpalają się po jakimś czasie (np. DBS, BPC itp).
Na bossach, które odpalają się po czasie nasz opener wygląda w sposób następujący: Consecration na 3 sekundzie > ułamek przed startem walki skrzydła* > Judgement > Divine Storm > Crusader Strike.
Na bossach, które można bić od samego początku pomijamy Consecration, czyli zaczynamy: dobiegając do bossa używasz skrzydła* > Judgement > Divine Storm > Crusader Strike

AoE:

Czyli trash, valkyrie na LK i beasty na DBS. Na trashach (tylko 3 moby i więcej) bijesz z Seal of Command, skrzydła* co CD, a Twoim priorytetem jest Divine Storm i Consecration > Judgement > Crusader Strike. Jeśli są dwa targety to próbujesz utrzymać stacki Seal of Vengeance/Corruption na obu mobach, a priorytetem dalej są Divine Storm > Consecration > Judgement.
Na beastach DBS - chwilę przed pojawieniem się beastów switchujesz Seal of Command (pamiętaj, by NIE ZGUBIĆ stacków Vengeance/Corruption z main targetu) i gdy tylko pojawią się to spamujesz** jak najwięcej Divine Stormów. Consecration jest tutaj nieważne, ponieważ beasty otrzymują od niej zmniejszone obrażenia. Tutaj skrzydła* prawdopodobnie wrócą Ci dopiero na 3 beastach, więc wtedy je palisz.
Jeżeli chodzi o Valkyrie na LK to seala switchujesz w momencie ich zlatywania, tak, byś był już gotowy do spamowania** Divine Stormów, jeśli masz gotowe skrzydła*, to odpalasz je równiez w tym momencie, gdy wszystkie będą na ziemi (tutaj również pamiętaj by nie zgubić stacków Vengeance/Corruption z main targetu). Jeżeli chodzi o Consecration to musisz je stawiać na drodze Valkyrii, czyli wyprzedzasz je i stawiasz Conse. Wtedy lecące Valkyrie w nią wchodzą.



*Avenging Wrath - skrzydła
**Retribution paladynem łatwo jest się wymanić przy spamowaniu Divine Stromów i Consecracji, dlatego pamiętaj o wrzuceniu Judgementa, by nie pozostać bez many!!!

Co Warto Mieć na Pasku

Avenging Wrath - zwiększa obrażenia i healing o 20% przez 20 sekund. Jedyna odpałka paladyna. Używasz jej na start walki, a potem próbujesz odpalić wraz z prockiem twoich trinketów, bądź przy większej ilości targetów (np. kolce na Marrowgarze, addy na Lady, beasty na DBS, itp.) Nakłada debuff Forbearance*, ale tylko na 30 sekund!
Hand of Sacrifice - redukuje obrażenia na osobie o 30% i transferuje je na Ciebie. Po rzuceniu warto odpalić Divine Protection i zredukować obrażenia na sobie, które są transferowane z tanka.
Hand of Salvation - redukuje co sekundę procentowo threat z danej osoby. Zazwyczaj używane jest na osobę w raidzie, która robi bardzo duży DPS.
Hand of Freedom - usuwa efekt spowolnienia (oprócz fizycznego np. Dazed). Używa się na tanka na Sindragosie, by ściągnąć slowa nakładanego przez Frost Breath oraz na Halionie 25HC w shadow realmie na osobę stargetowaną przez Soul Consumption (pamiętaj, by nie rzucać Freedoma od razu po stargetowaniu przez debuff, ponieważ nie zawsze osoba jest w stanie od razu odbiec z debuffem z różnych przyczyn, a zwłaszcza, gdy jest to healer, który leczy twojego tanka i to on wybiera kiedy jest w stanie odbiec! staraj się rzucić Freedom w połowie drogi do ściany!)
Hand of Protection - chroni osobę przed wszystkimi fizycznymi atakami i nie pozwala jej używać fizycznych ataków. Zdejmuje ona również Blood Sap i bleeda na addach przed BPC, Bone Spike na Marrowgarze nie zadaje obrażeń jeśli ktoś ma HoP’ę, na trashu warto rzucić na osobę, która robi bardzo dużo obrażeń AoE (Balance Druid, Demonology Warlock > Shadow Priest > Fire Mage), HoP’a również resetuje target czerwonego ozza na Professorze, a Blistering na Sindragosie nie przyciąga do siebie osoby, która ma na sobie HoP’ę. Ściąga również stacki redukujące armor tankowi na Generale Zarithrianie (3 mini boss na Ruby Sanctum). Nakłada debuff Forbearance*
Aura Mastery - wzmacnia na 6 sekund aktualnie posiadaną aurę. Zazwyczaj używana by wzmocnić Shadow / Frost / Fire aurę.
Cleanse - dzięki niemu zdispelujesz wszystko prócz Cursów z siebie i sojuszników. Możesz zidspelować z siebie debuff np. na Ruby Sanctum (jeśli nie jesteś pewien, że robisz to dobrze, to zostaw to dla osoby wyznaczonej), slowa od Frostbolta na Lady i VDW, gluta od Plague Scientista przed ziemniakami i wiele innych debuffów.
Sacred Shield - absorbuje obrażenia zadawane osobie, na której się utrzymuje. Spell bardzo przydatny, warto go utrzymywać na sobie na Sindragosie 25HC, shadow realmie na Halionie 25HC, bądź w chamberze na LK 25HC.
Lay on Hands - leczy target za maksymalne zdrowie twojej postaci, czyli jak masz 45k HP, to uleczysz target za 45k (LoH’a może skrytować). Nakłada debuff Forbearance*
Divine Shield - stajesz się nieśmiertelny przez 12 sekund. Jedynym wyjątkiem jest cutter w shadow realmie na RS 25 HC. Możesz dzięki temu spellowi zdjąć np. ognie na BQL i zostać w miejscu bijąc ciągle bossa (musisz rzucić przed pojawieniem się pierwszego ticka ogni). Nakłada debuff Forbearance*
Divine Protection - Zmniejsza o 50% zadawane obrażenia w ciebie. Nakłada debuff Forbearance*
Holy Wrath - jest ostatni w rotacji, ale również stunuje wszystkie undeady i demony dookoła na 3 sekundy. Użyteczny podczas Valkyrii na LK25 NM/HC, dlatego na tej walce musisz się zastanowić dwa razy, zanim go użyjesz w rotacji! Nigdy nie używaj go na Ghoule na P1 na LK 25HC!
Hammer of Justice - stunuje jeden wybrany target na 6 sekund. Przydaje się na trashach przed BPC i VDW.
Repentance - stunuje target na 1 minutę (nie może ona potem dostać żadnych obrażeń, bo stun zejdzie).
Turn Evil - zmusza wybranego undeada/demona do biegania w miejscu przez 20, również nie może dostać żadnych obrażeń (przydaje się, gdy po rzuceniu Repentance na target, ktoś go niechcący uderzy).
Divine Plea - regeneruje 25% total many przez 15 sekund, używasz gdy masz problemy z maną lub wolny GCD.
Divine Intervention - spell dzięki któremu się poświęcasz, a osoba, na którą został rzucony wychodzi z combatu i staje się nieśmiertelna na 3 minuty, ale nie może się wtedy ruszać, dopóki nie zdejmie go w buffach Możesz ściągnąć z tanka stacki na Festergucie lub na Professorze, ale jest to zawsze ostateczność! Przydaje się podczas wajpu raidu, wtedy osoba, na którą zostało rzucone DI może zacząć ressać resztę, gdy reszta umrze (po prostu mniej biegania przy wajpie).
Flash of Light - przy talencie The Art of War staje się instant castem. Dlatego warto go mieć na pasku, czasem zdarza się sytuacja, w której tym jednym instant healem jesteś w stanie kogoś uratować.
Hand of Reckoning - czyli taunt zadający obrażenia. Można go używać na trash, który jest sfocusowany na jakimś healerze/casterze, ponieważ ty jesteś plate DPSem, który jest w stanie przeżyć więcej obrażeń od takiego cloth/leather/mail healera/castera. Taunta można również używać na bossach, które są odporne na taunta, by zwiększyć swój DPS, czyli np. Lady 25HC.
Righteous Defense - tauntuje z sojusznika 3 targety. Przydatne na LK25HC, gdy Ghoule biją jakiegoś castera/healera oraz na trashu, gdy robią to samo. Pamiętaj, by nigdy nie używać go na tanka, ponieważ po prostu umrzesz lub zwajpujesz raid.

*Forbearance - przez 2 minuty nie możesz rzucić na siebie Divine Protection, Divine Shield, Hand of Protection, a na sojuszników Hand of Protection oraz przez 30 sekund nie możesz odpalić Avenging Wrath.

Makra

Wszędzie chcemy wcisnąć startattack, ponieważ może zdarzyć się taka sytuacja, że nie będziemy mieli many podczas zmieniania targetu i nasz spell się nie użyje, więc nasza postać nie zacznie bić.

#showtooltip Crusader Strike
/cast Crusader Strike
/startattack
#showtooltip Judgement of Light
/cast Judgement of Light
/startattack
#showtooltip Judgement of Wisdom
/cast Judgement of Wisdom
/startattack
#showtooltip Consecration(Rank 8)
/cast Consecration(Rank 8)
/startattack
#showtooltip Exorcism(Rank 9)
/cast Exorcism(Rank 9)
/startattack
#showtooltip Divine Storm
/focus
/cleartarget
/tar Ice S
/tar Wicked S
/tar Bone S
/tar Ice T
/tar Suppreso
/cast Hand of Reckoning
/target focus
/clearfocus
/startattack
/cast Divine Storm
Jest to macro na tauntujące useful targety na ICC (tak, taunt paladyna zadaje obrażenia i to w sumie nie małe), reszta targetów na ICC jest useless, dlatego nie dodawaj tutaj niczego więcej, a zwłaszcza Ghouli pojawiających się na P1, ponieważ tauntując Ghoule, OT może stracić plagę i trzeba będzie zbić Shamblinga)
#showtooltip Divine Shield
/cast Divine Shield
/cancelaura Divine Shield
Gdy dostaniemy jakiś niekorzystny debuff możemy jednym kliknięciem go zdjąć, a drugim zdjąć Divine Shielda - trzeba ją zdjąć, ponieważ obniża nasz DPS o 50%.
Nigdy nie używaj macra na odpalenie łapek z engi, ponieważ może zdarzyć się taka sytuacja, że odpalisz łapki, gdy nie będzie niczego do bicia, czyli po prostu stracisz DPS.

BiS Listy

Jest ona taka sama dla Alliance i Hordy, jedyną różnicą jest to, że w Hordzie trzeba zamienić 3 gemy 10 STR + 10 Crit na 3 gemy 10 STR + 10 Hit.
Alliance/Horde:

1. Head. Sanctified Lightsworn Helmet(T10).
2. Neck. Penumbra Pendant(Halion 25HC).
3. Shoulder. Sanctified Lightsworn Shoulderplates(T10).
4. Cloak. Shadowvault Slayer's Cloak(Gunship 25HC).
5. Chest. Sanctified Lightsworn Battleplate(T10).
6. Wrist. Umbrage Armbands(Halion 25HC).
7. Weapon. Shadowmourne (Quest) > Oathbinder, Charge of the Ranger-General (LK 25HC) > Glorenzelg, High-Blade of the Silver Hand** (LK 25HC).
8. Relic. Libram of Valiance(25 EoT).
9. Hands. Aldriana's Gloves of Secrecy(Rotface 25HC) > Anub'ar Stalker's Gloves* (VDW 25HC) > Fleshrending Gauntlets(Festergut 25HC).
10. Waist. Astrylian's Sutured Cinch (Professor 25HC) > Nerub'ar Stalker's Cord (Festergut 25HC).
11. Legs. Sanctified Lightsworn Legplates(T10).
12. Feet. Apocalypse's Advance(Halion 25HC).
13. Ring 1. Frostbrood Sapphire Ring (VDW 25HC) > Ashen Band of Endless Vengeance(Quest).
14. Ring 2. Signet of Twilight(Halion 25HC).
15. Trinket 1. Tiny Abomination in a Jar (Professor 25HC).
16. Trinket 2. Sharpened Twilight Scale(Halion 25HC).

*Anub'ar Stalker's Gloves oraz Nerub'ar Stalker's Cord - są przydatne podczas grania LK10 HC, ponieważ twoja rola na tym bossie jest bardzo ważna i możesz napotkać taki problemu, że zabraknie ci many.
**Glorenzelg - jest słabszy od Oathbindera z tego powodu, że okropnie overcapuje Expertise, jeśli nie masz innego wyboru to zamieniasz Glyphy tak jak wspomniane zostało w punkcie o Glyphach. Możesz również zrezygnować ze spodni T10 na rzecz spodni pod unholy dk z VDW 25hc, ale musisz wtedy kupić setowe T10 łapy (by dalej utrzymać bonus z 4-setu T10).

Jeśli chcemy zainwestować w naszą postać to oczywiście najlepszym wyborem jest Shadowmourne. Natomiast jeśli nie chcemy wydawać tak dużej ilości coinów to drugim najlepszym donatem jest druga najlepsza broń zaraz po SMie, czyli Oathbinder, ponieważ broń daje nam zawsze najwięcej DPS. Następnie znajduje się STS > Apocalypse's / Penumbra / Umbragi > Signet, a na samym końcu Tiny Abo* z Profesora, który mimo tego, że daje nam bardzo dużo DPS, to zwyczajnie nie opłaca się go donować, ponieważ na pierwszym lepszym raidzie dostaniemy go za darmo.

*NIGDY PRZENIGDY NIE DONUJ TEGO TRINKETU!!!

Addony

PallyPower - dzięki niemu bez problemu ustawisz buffy i rozdasz całemu raidowi przed bossem, a nawet podczas bicia bossa. Ponadto RL może ustawić Ci jakie buffy masz dawać, więc nie będziesz się musiał zastanawiać co dajesz - tego inne addony nie oferują.
Frejmy rajdowe - Healbot / Grid / Elvui / Vuhdo - czyli to czego nie może ci zabraknąć ze względu na twój wachlarz spelli, musisz obindować wszystkie przydatne umiejętności takie jak: Hand of Sacrifice/Salvation/Protection/Freedom, Cleanse, Sacred Shield, Lay on Hands, Flash of Light, Righteous Defense.
WeakAuras / Tellme When / Need To Know / PowerAuras - do trackowania przeróżnych odpałek / cooldownów, a co najważniejsze do trackowania stacków Seal of Vengeance/Corruption na twoim main targecie. Osobiście polecam WeakAuras z tego zestawu.
BLT / WeakAuras - trackowanie cooldownów raidowych, każdej klasy w raidzie, ale tutaj najbardziej Cię interesuje trackowanie paladyńskich CDków, dzięki czemu jesteś w stanie zobaczyć, czy np. osoba, z którą rzucasz Freedomy w shadow realmie na Halionie 25HC to zrobiła lub czyja jest teraz kolej jeśli się zajebiesz w tańcu.
WeakAuras - do trackowania paladyńskich aur, dzięki czemu możesz sprawdzić kto jest na jakiej aurze i jakiej aury brakuje.
ChaosBaneBuddy / WeakAuras / macro - na ściąganie stacków z Shadomourne jeśli go posiadasz. Stacki z Shadowmourna na retri paladynie nabijają się jak szalone, dlatego warto je ściągać, ponieważ jest to darmowe 2-3k co kilka sekund, które jest lepsze niż 270STR na 10 sekund. Ja osobiście polecam addon ChaosBaneBuddy, który jest na pewno dużo lepszy niż macro na ściąganie stacków (sprawdzałem uptime na logach).