Fire Mage Guide

Intro

Z racji dosyć niskiego utility dla raidu główną rolą maga jest zadawanie dużych obrażeń. Mag jest najsilniejszym casterem na single target, ale również jednym z najpopularniejszych casterów. Czym bliżej BiSa tym bardziej mag się rozkręca z racji ogromnego powiązania z krytem. Na etapie ubierania jest on definitywnie najbardziej bezużyteczny na tle balasów, sprejów i demo.

Talenty

Teoretycznie istnieją wariacje Fire magów - czyli TTW i Frostfire Bolt. Jeżeli gra się w bardzo słabym składzi,e lub dużo na dziesiątkach, to build pod frostfire bolta może okazać się skuteczniejszy, ale polecam trzymać się tradycyjnej mety, bo bez Focus Magica reszta raidu was znienawidzi. Reszta guide'a będzie się tyczyć tylko maga pod TTW. Dawno temu widziałem również buildy bez dodatkowego zasięgu, które mają więcej spiritu. Jest to wydajne jedynie na walki, gdzie będziemy cały czas stać, czyli defacto DBS i BQL.

TTW Range
Talenty pod Range (Standardowe)
TTW Spirit
Talenty pod Spirit

Glyphy

Nie widziałem nigdy zmian w glyphach na maga - Fireball (bo ta dotka nawet nie zdązy zejść przed kolejnym), Molten Armor (Po SP chcemy mieć w opór kryta) i Living Bomb (jeszcze więcej benefitów z kryta). Minory jak zazwyczaj nieistotne. Najpopularniejszy jest Slow Fall i jakieś fajne Poli.

Staty

Zaczynamy od Hita. Mag potrzebuje aż 14% hita, bo nie dostaje go z talentów. W alliance z założeniem draneia w grupie oczywiście 13%. Są dwie głównie drogi budowania maga. Jedna i druga zakłada oporową ilość Spell Power. Ale co powinno się maksymalizować po osiągnięcu dużego SP z itemów? Jeżeli chcemy mieć szanę na ogromne osiągi i liczymy na dobre RNG kierujemy się w stronę dokładanie Spell Power ile możemy wycisnąć. Z kolei jeżeli chcemy mieć stabilny gameplay, to musimy dużo krytować, więc dokładamy więcej do Kryta i Spiryta. Z racji kluczowego talentu - Hot Streak - gwarantuje to więcej Pyroblastów, a nie castowanie Fireballi. Widziałem skraności obu buildów i obie metody spełniały się właśnie tak jak można to przewidzieć. Z mojej perspektywy maksowanie SP, szczególnie przy dobrych itemach, jest bardziej nagradzające i mało zawodzące w stosunku do utraty osiągów przy krycie dosięgającym ponad 80%. Zdecydowanie zazwyczaj i tak będzie się kończyło w górze tabeli, kwestia tylko tego ile się będzie odstawać od reszty. Jeżeli chodzi o Haste - nie jest to dla nas kluczowa stata, bo defacto nie chcemy castować tylko mieć dużo instantów. Dlatego definitywnie nie powinno się gemować Haste'a, ale zazwyczaj Haste da nam więcej niż Spirit konwersji na Kryta, więc jest bardziej pożądany w itemach.

Gemy

Maga, tak jak większość casterów gemuje się pod kolor w zależności od capa stat i tego czy chcemy mieć więcej SP czy Kryta. Wrzucanie połówek we wszystkie sloty również broni się faktem, że dwie połówki sp/kryt dają 1 SP więcej niż cały kamień SP i cały kamień kryt. Po osiągnięciu Hit Capa maksujemy to, co chcemy. Nie jesteśmy w stanie dotrzeć do innego Capa.

Enchanty

Profesje

Wybór standardowy jak na castera – Engineering i Tailoring. Spośród wszystkich casterów burst jest najefektywnieszy na magu, bo dobrze współgra z czterosetem T10, więc opener trwa bardzo długo. Lubiane jest też JC, bo dzięki blinkowi buty z Engi nie są aż tak istotne na magu.

Rasy

W Alliance sytuacja jest dosyć wyjątkowa, bo dzięki dodatkowemu intelektowi bardzo dobrze sprawdza się Gnom, ponieważ ma najwięcej kryta i większy mana pool, a mag potrafi się manić. Niedaleko za nim jest Human, który ma najwięcej Spiritu, za czym idzie dodatek do kryta. Popularny jest też Draenei, bo ktoś musi dawać grupie Hita. W Hordzie jak w przypadku każdego castera wygrywa Troll.

Opener i Rotacja (Single Target i AoE)

Po przyjściu graczy pod pierwszego bossa w raidzie stawiamy Stolik. Przed każdą walką sprawdzamy czy daliśmy wszsytkim Intelekt, mamy pełną manę, rzuciliśmy komuś Focus Magic, mamy Molten Armor i 3 cukierki na manę. (Najczęściej magowie dobierają się nim w pary albo trójkąty alfabetyczne).

Jeżeli mamy taką okazję, to przed pullem możemy pod bossa rzucić trzy Flamestrike'i idąc rangą spela wzwyż, żeby się nie anulowały. Jeżeli w raidzie nie ma Warlocka, to powinniśmy zacząć walkę ze Scorcha'a i trzymać jego efekt przez całą walkę. Zazwyczaj nie musimy go rzucać w ogóle. W takim wypadku zaczynamy od Fireball'a i wrzucamy Living Bombę. Odpalamy się wszystkim co mamy - ręce, Mirrory i Combustion. Wchodzimy w standardową rotację maga, czyli maksymalizujemy efekt Dwusetu T10 i obracamy się wokół resetów na Pyro. Chcemy mieć dodatkowy haste na każdy cast Fireballa. Poprawiamy LB jeżeli zejdzie. Nigdy nie urywamy LB, ponieważ zejście debuffa ma szansę dać nam stack do Hot Streak'a. Jeżeli nie mamy co klikać to zawsze klikamy Fireballa. Jeżeli musimy się ruszyć i nie mamy instant casta, to najwydajniejszy jest Fire Blast, który ma szanę na danie stacka do instantowego Pyro.

Mag jako jedyny caster potrafi wymanić się podczas walk dłuższych niż 3 minuty, dlatego regularnie między casty poinno się wciskać Kamyk na manę. Na walkach takich jak LK, albo długi Halion będziemy pewnie zmuszeni do użycia Evocation.

Jeżeli chodzi o kilka targetów, to dopiero od trzech zaczyna się opłacać dawać Flamestrike (oczywiście jeśli będą w nim stać). Blizzard nie jest zbyt wydajny, nawet na 4+ targety, bo bardziej opłaca się rzuić LB na wszystko. Można go używać na trashu, jak jest dużo mobów i zaraz umrą, przez co LB nie wybuchnie. Prez to w większości sytuacji jedyne co możemy zrobić to wrzucać LB na pojedyncze targety.

To jak dobrze będzie wychodziła gra magiem często opiera się na tym, że trzeba liczyć na szczęście patrząc na stacki Hot Streak'a, a dobrych i przeciętnych magów odróżnia głównie przewidywanie ile będzie dolatywał projectile, czy zdąże wyrzucić Pyro przed wejściem kolejnego stacka, czy nie stracę dwusetu jak nie zachowam tego Pyro na następny cast po Fireballu. Ciężko jest uniwersalnie opisać takie sytuacje, trzeba mieć doświadczenie i wyczucie w swojej postaci.

Co Warto Mieć na Pasku

Definitywnie pod ręką powinien być Blink, chyba najlepszy utility spell w grze - bo działa niezależnie od tego czy możemy się ruszać. Przydatne jest też Invisiblity, które znacząco redukuje aggro czym dłużej w nim stoimy. Portal (nie teleport ) do Dalaran, który powinno się stawiać od razu po zrobieniu ostatniego Bossa w raidzie. Portalu można używać tylko jak jesteście w party, więc polecam postawić portal dwa razy i wyjść pod koniec trwania drugiego. Wtedy większość party powinna się zwinąć, a reszta niech się sobą przejmuje. Ice Block, najlepiej z makrem ściągającym, którym możemy uniknąć dużego DMG - przykładowo eksplozji na Festerze. Ice Block nie ściąga aggro! Po jego zejściu wszystko rzuca się na nas spowrotem. Frost Ward może się przydać na tomba na Sindi. Jeżeli nie martwicie się o swoją manę, a przewidujcie duży DMG, to pomóc może Mana Shield, ale nie powinno to być nigdy problemem, a raczej skrajnością. Bywają sytuacje, że ktoś będzie chciał od was Amplify Magic, przykładowo na VDW, albo Dampen Magic, przykładowo na Sindi. Przydatny może się okazać również Frostbolt Rank 1, który castuje się bardzo szybko i nakłada slowa.

Makra

Cancelaura na Ice Block. Klikasz raz - włącza się Block, a za drugim się zdejmuje:
/cancelaura Ice Block
/cast Ice Block

Dyskusja / Niuanse

Rzekomo jeżeli kończy się walka, to bardziej opłaca się wycastować na koniec Arcane Blast. W ten sposób mamy pewność tego, że nie odnowimy ticka Ignite'a i zada on obrażenia, a spell dotrze natychmiastowo.

BiS Listy

W obu frakcjach BiS Maga jest taki sam. Różnica polega tylko na ilości gemowanego hita. Niektórzy kompensują Hita Loopem zamiast Rapida. Są też szkoły grania spiritowych itemów zamiast haste'owych o takim samym item lvlu.

TTW Fire BiS

1. Head. Sanctified Bloodmage Hood.
2. Neck. Blood Queen's Crimson Choker.
3. Shoulder. Sanctified Bloodmage Shoulderpads.
4. Cloak. Cloak of Burning Dusk.
5. Chest. Robe of the Waking Nightmare.
6. Wrist. Bracers of Fiery Night.
7. Weapon. Bloodsurge, Kel'Thuzad's Blade of Agony.
8. Off-Hand. Shadow Silk Spindle.
9. Hands. Sanctified Bloodmage Gloves.
10. Waist. Crushing Coldwraith Belt.
11. Legs. Sanctified Bloodmage Leggings.
12. Feet. Plague Scientist's Boots.
13. Ring 1. Ashen Band of Endless Destruction.
14. Ring 2. Ring of Rapid Ascent.
15. Trinket 1. Charred Twilight Scale.
16. Trinket 2. Phylactery of the Nameless Lich.
17. Wand. Corpse-Impaling Spike.

Na casterach zawsze zaczynamy od Trinketów - cts i phylka. Następnie RS25HC: back oraz wristy. Definitywnie nie powinno się donować Bloodsurge'a, bo nosi go jeszcze tylko Lock i Hpala. Ponadto jest mnóstwo alternatyw broni: normalowy Bloodsurge, Staff z LK10HC, Dagger z LK10HC, Staff z BQL25HC, Staff z VDW10HC, Staff z LK25HC.

Addony

Frejmy rajdowe - Healbot / Grid / Elvui / Vuhdo - konieczne do dispelowania. Ułatwia kontrolę FM'a.
WeakAuras / Tellme When / Need To Know / PowerAuras - do trackowania odpałek, cooldownów, dotek.
Cast Bar - Quartz , ElvUI itp - cast bar koniecznie na każdego castera, pomaga kalkulować kolejkę naszych speli.